Takie małe conieco :)
PYTANIA DO WYKŁADU z 21.11.2008r. - ISTOTA DIAGNOSTYKI PEDAGOGICZNEJ
Co do Pierwszego wykładu jak Hania podała w mailu, to mam bardzo podobnie, aczkolwiek tak:
1. Co składa się na diagnozę pełną?
odp.
diagnoza pozytywna i diagnoza negatywna.
2. Wyjaśnij pojęcie diagnoza pozytywna i diagnoza negatywna.
odp.
diagnoza pozytywna - koncentruje się na zasobach jednostki i środowiska;
diagnoza negatywna - koncentruje się na deficytach, zaburzeniach rozwojowych, brakach, dysfunkcjach, nieprawidłowościach.
3. Scharakteryzuj etapy postępowania diagnostycznego.
odp.
I. Opis stanów rzeczy
II. Ocena
III. Konkluzja oceniająca
IV. wyjaśnienie analizowanych stanów rzeczy:
a) diagnoza genetyczna
b) diagnoza funkcjonalna
c) diagnza fazy
d) diagnoza prognostyczna
V. Postulowanie i przyjęcie hipotezy o charakterze sprawczym
ETAP I. OPIS STANU RZECZY:
To zestawienie, charakterystyka, omówienie danych empirycznych dotyczących obszaru, gdzie spodziewamy się istnienia potrzeby działań pedagogicznych (opiekuńczo-wychowawczych, profilaktycznych).
Na tym etapie szukamy pytania: Jak jest w interesującym nas obszarze?
ETAP II. OCENA:
Ustalamy kryteria ze względu na które określamy analizowany stan jako prawidłowy, nieprawidłowy albo częściowo prawidłowy.
Na tym etapie szukamy pytania: Jaki stan rzeczy można uznać za optymalny dla dziecka w tym wieku, dla takiej grupy społecznej, instytucji?
ETAP III. KONKLUZJA OCENIAJĄCA:
To porównanie opisanego stanu rzeczy z przyjętymi ocenami, kryteriami i stwierdzenie potrzeby lub braku potrzeby podjęcia działania zmierzającego do zmiany tego stanu rzeczy.
Na tym etapie szukamy pytania: Czy tak może być? Czy ten stan wymaga zmiany?
ETAP IV. WYJAŚNIENIE ANALIZOWANYCH STANÓW RZECZY:
1) diagnoza genetyczna- jej celem jest ustalenie źródła określonego zaburzenia, jego pierwotnych i wtórnych oraz przyczyny dominującej.
Pytanie: Jak to się mogło stać?
2) diagnoza funkcjonalna- celem jest określenie znaczenia badanego zaburzenia dla innych sfer rozwoju czy aktywności wychowanka lub grupy, funkcjonowania instytucji.
Pytanie: Jaki znaczenia ma obserwowanie zaburzenie dla funkcjonowania dziecka w innych środowiskach, okolicznościach, zadaniach?
3) diagnoza fazy- polega na określeniu dynamiki analizowanego zjawiska, ocenie stopnia zaawansowania zmian jakie zaszły w badanej rzeczywistości.
Pytanie: Jak daleko zaszły zmiany w badanej rzeczywistości?
4) diagnoza prognostyczna- na tym etapie zmierzamy do odkrycia przewidywanego kierunku zmian badanej rzeczywistości i przewidywanie skutków, które mogą się ujawnić w wyniku obecnego poziomu funkcjonowania jednostki, instytucji lub grupy.
Pytanie: Co może się stać w przyszłości jeśli teraz nie zostaną podjęte żadne działania zmierzające do zmiany obserwowanego stanu rzeczy?
ETAP V.
To opracowanie projektu zmian. Projekt musi zawierać:
- opis takiego stanu rzeczy, który jest korzystniejszy od istniejącego i pozwoli pełniej osiągać założone cele i je realizować;
- opis działań, które mają doprowadzić do osiągnięcia tego korzystniejszego stanu rzeczy;
Pytanie: Jaki stan rzeczy mógłby zaistnieć?
Offline
PYTANIA DO WYKŁADU z 23.11.2008r. - ZALECENIA ETYCZNE DOTYCZĄCE POSTĘPOWANIA DIAGNOSTYCZNEGO
1. Jakie postępowanie jest zalecane w przypadku uzyskania informacji o potencjalnym zagrożeniu dobra nieletniego?
odp.
- nie wolno zachowywać dla siebie informacji o potencjalnym zagrożeniu dobra nieletniego,
- w zależności od rodzaju tego zagrożenia trzeba powiadomić odpowiednie osoby;
- nie należy/nie wolno tego robić bez zgody nieletniego;
- nakłada to dodatkowy obowiązek sprawdzenia nabytych podejrzeń.
2. Jakie warunki można spełnić, aby respektowana była 'zasada dobrowolności udziału w badaniach'?
odp.
1. Badani powinni podejmować decyzje o udziale w badaniach w oparciu o możliwie pełną informację o celu badania, w jego zakresie, stosowanych technikach i możliwych konsekwencjach.
2. Na badanie dziecka powinien zgodzić się jego rodzic.
3. Badani powinni mieć w każdej chwili realną możliwość wycofania się z badania.
4. Nacisk psychologiczny ogranicza możliwości skorzystania ze swojego prawa do odmowy.
3. Jaka powinna być udzielana informacja po badanich diagnostycznych wychowanka?
odp.
Badanych należy informować o wynikach badań. Informacja powinna być:
- sformułowana w języku zrozumiałym i pozbawionym terminow fachowych;
- informacja nie powinna zawierać konkretnych liczb;
- informacja powinna zawierać jakies pozytywy.
4. Jakich zaleceń etycznych należy przestrzegać, by dyrektywa nakazująca 'przede wszystkim nie szkodzić', była respektowana?
odp.
Zalecenia etyczne:
1. respektowanie zasady, aby badania odbywały się jedynie w interesie badanych;
2. przestrzeganie tajemnicy zawodowej
wyjątki:
- nie wolno zachowywać dla siebie informacji o potencjalnym zagrożeniu dobra nieletniego,
- w zależności od rodzaju tego zagrożenia trzeba powiadomić odpowiednie osoby;
- nie należy/nie wolno tego robić bez zgody nieletniego;
- nakłada to dodatkowy obowiązek sprawdzenia nabytych podejrzeń.
3. Odpowiedni dobór techniki i organizacja badań
a) stosowanie rzetelnych, jak najmniej inwazyjnych technik, odpowiednio dobranych do osoby badanej,
planowanego zakresu diagnozy i kompetencji badacza;
b) zachowanie umiaru w zbieraniu danych;
c) nieżądanie informacji w sytuacjach, w których badany ma poczucie zagrożenia z powodu niewiedzy lub
niezrozumienie celu i sensu badań.
4. Prawidłowość i ostrożność w wyciąganiu wniosków, formułowaniu opinii na podstawie zgromadzonych danych.
5. Ostrożność przy publikowaniu danych pochodzących z badań zbiorowych prowadzonych wśród nieletnich
(ochrona danych osobowych).
6. Informacje, które zebrał badacz, nie mogą być używane przeciwko badanym.
Offline
III WyKŁAD: POZNAWANIE SYTUACJI DZIECKA W RODZINIE. WYKŁAD Z DNIA 13.12.2008r.
1. Jakich zasad należy przestrzegać w poznawaniu Rodziny jako środowiska wychowawczego? ->!!!-<
odp.
1. Zasada diagnozy pozytywnej rodziny:
- poznając cechy środowiska wychowawczo - rodzinnego, poza indentyfikowaniem stanów niepokojących i niekorzystnych, braków i dysfunkcji, badacz musi swym zainteresowniem objąć także pozytywy Rodziny, czyli: zasoby, potencjał, siły.
2. Zasada uwzględniania kontekstu społecznego rodziny:
- Rodzina kształtuje swoje środowisko wychowawcze pod wpływem układu społeczno - kulturowego, w którym jest osadzona;
- System Rodziny zawsze w jakiś sposób jest związany z innymi systemami zewnętrznymi.
3.Zasada relatywności wpływów warunków środowiska rodzinnego:
- Wystepowanie w rodzinach podobnych lub tych samych warunków i cech, nie oznacza identyczności wpływów wychowawczych tych Rodzin, gdyż te warunkowane są kontekstem występowania danej cechu, jej związkami z innymi elementami oraz cechami samej jednostki.
4. Zasada uwzględniania dynamizmu rodziny:
- Rodzina jako środowisko wychowawcze rozwija sie i zmienia w czasie, przechodząc przezokreślone etapy.
- Na poszczególnych etapach pojawiają się specyficzne problemy i zadania, formułowane są odmienne wzorce, modele zachowan i relacji, co wymaga przekształcenia istniejacych w rodzinie stylów funkcjonowania opiekuńczo - wychowawczego.
5. Zasada autodiagnozy Rodziny i jego członków:
- Działania podejmowane przez diagnostę maja sprzyjać doprowadzeniu do samopoznania przez Rodzinę swoich mocnych i slabych stron.
-> NIE MYLIĆ Z ZASADĄ DIAGNOZY POZYTYWNEJ!
2. Co różni całościową strategię diagnozowania Rodziny od strategii wybiórczej?
odp.
1. diagnoza wybiórcza:
- uwzględnia wybrane, naistotniejsze dla przebiegu i efektów wychowwczych cechy i warunki Rodzinne. Rozpoznawane są szczegółowo, dokladnie, najczęściej badamy postawy wychowawcze, style wychowawcze, atmosferę wychowawczą.
2. diagnoza całościowa (globalna):
- przedstawia ogólna charakterystykę środowiska wychowawczego rodziny;
- uwzględnia wiele róznych cech i warunków oraz związki między nimi.
3. Wymień postawy zawarte w "Kwestionariuszu dla Rodziny" Marii Ziemskiej.
odp.
górowanie nad dzieckiem, bezradność, koncentracja, dystans.
4. Czego można dowiedzieć się o relacji między Rodzicami, a dzieckiem, analizując te postawy (j.w.)
odp.
GÓROWANIE:
- kierowanie dzieckiem z pozycji zdecydowanej władzy, przewagi;
- podporzadkowanie dziecka w sposób ostry, surowy;
- nie liczenie się z odczuciami dziecka, pragnieniami dziecka.
BEZRADNOŚĆ:
- brak umiejętności radzenia sobie z dzieckiem;
- poczucie bezsilności wobec problemów wychowawczych;
- niezdecydowanie jak podejść do dziecka.
NADMIERNA KONCENTRACJA:
- przesadna troska o dziecko;
- stosunek do dziecka pełen napięcia, niepokoju;
- nadmierne ochranianie;
- tendencja do stosowania wygórowanych wymagań.
NADMIERNY DYSTANS:
- wycofywanie się z bezpośredniej styczności;
- brak czułowści w interakcjach.
5. Scharatkeryzuj style wychowawcze zawarte w kwestionariuszu Marii Ryś. ->!!!<-
odp.
1. Styl demokratyczny:
- wzajemne poszanowanie praw i uczuć;
- wzajemne zaufanie, sympatia, zyczliwość;
- troska o rozwój wszystkich osób;
- luźne sposoby kontroli (nierepresyjne);
- nienarzucanie zachowań;
- niestosowanie surowej represji.
2. Styl autorytarny (autokratyczny):
- dziecko zna swoje obowiązki, prawa, wie, co to jest konsekwecja;
- rodzice sadzą, że okazywanie dziecku uczuć, czy chwalenie go "psuje je";
- ważniejsze są dobrze wypełniane obowiązki, niz troska o zaspakajanie potrzeb i relacje;
- rodzice wychwytuja i krytykują każdy błąd dziecka;
- rodzice nie stosują nagród, a stosują kary;
- rodzina kontroluje relacje pozarodzinne dziecka.
3. Styl liberalny:
- pozostawienie dziecku całkowitej swobody;
- niehamowanie aktywności i spontaniczności rozwoju;
- interweniowanie tylko w wyjątkowych przypadkach;
- brak stawiania wymagań;
- okazywanie zainteresowania sprawami dziecka, tylko wtedy, gdy samo tego żąda.
W stylu kochającym: rodzice otaczają dziecko czułością, miłościa, zostawiajac mu swobode do działań.
W stylu niekochającym: rodzice okazują dziecku obojętność, chlod emocjonalny, nie interesują się jego zyciem.
6. Jakie czynniki może obejmować diagnoza całościowa? ->!!!<-
odp.
1 grupa: Czynniki ekonomiczno - społeczne:
- wielkość rodziny i jej struktura;
- źródła utrzymania rodziny;
- sprawowanie opieki materialnej nad dziecmi ( warunki mieszkaniowe -> jakość ubioru dzieci, majątek trwały);
- podział pracy i ról w rodzinie (np. praca zawodowa matki).
2 grupa: Czynniki kulturalne:
- wykształcenie rodziny;
- kultura językowa rodziny, majatej "kulturalny'' rodziny;
- sposoby spędzania wolnego czasu przez członków rodziny;
- stosunek rodziców do nauki szkolnej dzieci i ich przyszłego zawodu;
- stosunek członków rodziny do tradycji i nowoczesności;
- pielęgnowanie obyczaju i podatnosc na zmiany.
3 grupa: Czynniki psychospołeczne:
- rodzaj i siła wiezi w rodzinie;
- uznwane i realizowane wzorce zycia rodzinnego;
- stosunek członkow rodziny do zjawisk patogennych w domu i środowisku;
- układ i rodzaj postaw oraz środkow oddzialywań wychowawczych;
- ogólna atmosfera panujaca w środowisku rodzinnym;
- opinia o rodzinie w miejscu zamieszkania lub w miejscu pracy;
- charakter kontroli Rodzicow nad dziecmi.
Offline