Wykład 1 z socjologii edukacji (Łabuć- Kryska)
Socjologia edukacji zajmuje się problemami społecznymi, które wcześniej były poruszone w filozofii, legendach, baśniach. -wcześniej nie było badana temat problemów społecznych, dopiero od ok. 1837r., gdy A. Comte wydał 4 tom filozofii pozytywnej, gdzie podał 3 warunki powstawania dyscypliny naukowej: 1)nazwał tę dyscyplinę socjologią (nauką o społeczeństwie) 2)określił przedmiot badań nowej dyscypliny naukowej- jej przedmiotem było życie społeczne, funkcjonowanie społeczne 3)metody badań, którymi będzie się posługiwać ta dyscyplina: -obserwacja czysta -metoda historyczna -metoda porównawcza -metoda opisowa -eksperyment -analiza historyczna
Od 1837r. socjologia zaczęła się rozwijać jako osobna dyscyplina naukowa. Subdyscypliny socjologii bądź działy dyscypliny naukowej- nie dało się badać życia społecznego jako całości: -socjologia wychowania- od jakości wychowania zależy jakość życia społecznego * w Polsce (w okresie międzywojennym)rozwój socjologii wrócił z USA za sprawą Floriana Znanieckiego- zajmował się kształceniem socjologów * Chałasiński- uwzględniał problemy edukacyjne * w Poznaniu ukazało się pierwsze czasopismo „Przegląd socjologiczny” * Ludwig Krzywicki, Edward Abramowski, Błachowski * w 1945r. likwidowano uczelnie socjologiczne, aż do 1956r., gdzie socjologię przywrócono do łask
Dyscypliny socjologiczne -socjologia edukacji -w Polsce powstały katedry socjologii -prace polskich socjologów ukazywały się poza granicami Polski -przedmiotem socjologii wychowania są społeczne mechanizmy procesu wychowania -poszerzenie oddziaływań, nie ograniczanie ich wpływów, wpływ na jednostkę -ma związek z pedagogiką społeczną (społeczne czynniki wpływające na efektywność procesu wychowania), pedagogika społeczna ogranicza się do wychowania dzieci i młodzieży, a socjologia edukacji interesuje się mechanizmami procesu wychowania, czyli związkami, zależnościami, prawidłowościami Chałasiński- wychowanie w domu obcym jako instytucja społeczna- studia z socjologii edukacji -prace chłopów, tło socjologiczne, drogi awansu społecznego robotnika Stanisław Okoński- zajmował się procesami samokształcenia, problemami Jan Szczepański, Stefan Bystroń- autor pracy „Szkoła i społeczeństwo” -po wojnie był okres zastoju-efekt był taki, że pewnych sugestii socjologów nie uwzględniano -rzeczywistość społeczna- zajmuje się zbiorowością, grupami, procesami, zjawiskami społecznymi Socjologia edukacji-zajmuje się pewnym wycinkiem rzeczywistości społecznej, czyli rzeczywistością wychowawczą w zakresie empirycznym, teoretycznym, socjotechnicznym Empiryzm-badania tej rzeczywistości wychowawczej na podstawie wyników badań formułuje się założeniami teoretycznymi Socjotechnika- opracowanie skutecznych sposobów wychowania społecznego, korzystnie wpływają na organizację oddziaływań wychowawczych-by były jak najbardziej pozytywne
Przedmiot socjologii edukacji -zbiorowości, zjawiska i procesy wychowawcze decydujące o kształtowaniu się poszczególnych grup, klas, warstw i kategorii społecznych, czyli etnicznych czy teoretycznych -instytucje wychowania regulujące przebieg procesów wychowania, socjalizacyjnych wpływające na treści, formy oraz organizację czynności wychowawczych -społeczno-kulturowy przebieg procesu wychowania umożliwiający realizację celów i zdań wychowawczych -poziomy efektywności i jakości funkcjonowania procesów społecznych, wychowawczych i kulturowych w ramach mikro, mezo i makro systemów wychowawczych -socjologia edukacji kumuluje w sobie 3 dziedziny: 1)socjologia makroedukacyjna 2)socjologia mezoedukacyjna 3)socjologia mikroedukacyjna
Makroedukacja- zajmuje się procesami, czynnikami związanymi z funkcjonowaniem dużych środowisk społecznych, np. kraj, kontynent, świat
Mezoedukacja- bada, poznaje, ustala wpływy elementów związanych z mezośrodowiskiem, np. środowisko miejskie, województwa, ustala czynniki korzystne, niekorzystne
Mikroedukacja- zajmuje się badaniem czynników występujących w mikrośrodowisku i wpływem tego procesu, np. środowisko rodzinne, szkolne, rówieśnicze
Formułuje szczegółowe zagadnienia, które bada socjologia edukacji: -wychowanie jako zjawisko społeczne -wychowanie a społeczeństwo -struktura społeczna szkoły -wychowanie a problemy ludnościowe -stratyfikacja społeczna a szkoła -wychowanie a wybrane procesy społeczne -zachowania dewiacyjne w szkole -dynamika grup w wychowaniu -czynniki warunkujące, programy nauczania -społeczność lokalna a szkoła -aktualne kontrowersje w wychowaniu -wychowanie zdrowotne -edukacja a polityka -wychowanie do przyszłości
Funkcje socjologii edukacji: -funkcja poznawcza, teoretyczna- poznawanie, badanie społecznych uwarunkowań procesu edukacji i tworzeniu w oparciu o te badania teoretycznych podstaw -f. humanistyczna- polega na wprowadzaniu młodego pokolenia w system norm i wartości, na kształtowaniu norm i wartości -f. wychowawcza- polega na kształtowaniu wzorców i modelu zachowań społecznych, co ma istotne znaczenie dla formułowania ideału wychowawczego -f. diagnostyczna- stawianie diagnozy, czyli określanie stanu danego procesu w celu podjęcia działań naprawczych -f. prognostyczna- przewidywanie kierunków zmian, poziomów zmian -f. socjotechniczna- polega na opracowywaniu skutecznych zmian w osobowości -f. apologenetyczna i demaskatorska- polegająca na przedstawianiu zjawisk, procesów
Socjologia edukacji (zajmuje się problemami w szerszym aspekcie) współpracuje z pedagogika społeczną (zajmuje się problemami w węższym aspekcie) -ich wyniki uzupełniają się Socjologia edukacji- to nauka praktyczna (zmiana rzeczywistości), podstawą są badania, by była efektywna- muszą opierać się na teoretycznych podstawach (określonych teoriach) socjologii edukacji, wykorzystuje szereg koncepcji: • neopozytywizm • behawioryzm • orientacja analityczna • funkcjonalizm • interakcjonizm • neoewolucjonizm
|